FAQ

Var vänder jag mig när jag har råkat ut för ett driftstopp?

Ring vår larmcentral på 0771 – 22 66 00. Försäkringen gäller endast när du kontaktar Hjälp på Väg i direkt anslutning till ditt driftstopp.


Måste bilen bärgas till en verkstad för att jag skall få en hyrbil?

Ja, då produkten Hjälp på Väg gäller driftstopp på bilen måste bilen bärgas för att hyrbil eller andra tilläggstjänster skall ersättas.


Kan jag betala Hjälp på Väg med faktura?

Nej, Hjälp på Väg är en produkt som enbart stödjer betalning med kort.


Kan jag avbeställa Hjälp på Väg under avtalsperioden?

Du kan endast avbeställa Hjälp på Väg under den första provmånaden genom att kontakta oss på 0771 – 22 66 00. Annars gäller försäkringen 12 månader.


När belastas mitt kort för produkten Hjälp på Väg?

En månad efter att du har registrerat dig på tjänsten Hjälp på Väg kommer pengarna att dras från det konto som du angav vid registreringen.


Måste jag ha bilförsäkring för att Hjälp på Väg ska vara giltig?

Du måste minst ha en giltig trafikförsäkring enligt svensk lag.


Jag skall resa utomlands med min bil, är det något speciellt jag behöver tänka på?

Spara ner vårt nummer 0771 22 66 00 i din mobil. Tänk på att alltid ha med dig ett giltigt Grönt Kort som du kan beställa hos ditt försäkringsbolag. Många länder kräver även att du har med dig två reflexvästar i bilen.


Jag har bytt bil, gäller Hjälp på Väg för den nya bilen?

Nej. Hjälp på Väg följer bilen och är giltig i 12 månader.


Vad händer med Hjälp på Väg om jag säljer bilen?

Hjälp på Väg följer bilen och är giltig i 12 månader.


Vad innebär Verified by Visa och MasterCard Secure Code när jag skall betala med mitt kort?

För att göra betalningen så säker som möjligt för dig som kund är vår betalningstjänst ansluten till Verified by Visa och MasterCard Securecode. När du ska slutföra din betalning kommer du därför att bli tillfrågad om denna tjänst. I detta skede kan du välja "Handla utan lösenord" eller välja att klicka på "Aktivera tjänsten".
Observera att tjänsten är obligatoriskt och du måste ansluta dig till den för att kunna slutföra din betalning. Du kommer att maximalt kunna handla tre gånger utan att ansluta dig till tjänsten, därefter måste du aktivera kortet via din internetbank för att kunna genomföra betalningar via internet.

Kontakta oss

Telefon

0771 – 22 66 00

E-post

hjalppavag@vikingsverige.se

Postadress

Viking Sverige AB, Box 44076, 100 73 Stockholm